MSP (mikro, mala in srednje velika podjetja) igrajo pomembno vlogo v vseh gospodarstvih, Slovenija pri tem ni izjema, in so ključni generator zaposlovanja in prihodka, so gonilo inovacij in rasti. V EU je njihov delež 99 % vseh podjetij, kreirajo 75 % vseh zaposlitev. 91 % med njimi je mikro podjetij (OECD, 2020). Njihova sposobnost prilagajanja spremembam in njihovo preživetje so ključna za okrevanje gospodarstva.
Tudi v »normalnih časih« je vladam jasno, da potrebujejo MSP za preživetje in rast specifične gospodarske ukrepe in programe. Sedanja kriza, ki jo je povzročila epidemija COVID-19, je še posebej prizadela MSP. Že več kot mesec dni so zaprta vrata številnih gostinskih lokalov, frizerjev in ostalih ponudnikov osebnih storitev, trgovski lokali, ki ne prodajajo osnovnih živil, čistilnice, pralnice, ni hotelskih storitev, taxi prevozi so omejeni, itd. V času pisanja tega prispevka so se začele odpirati avtoservisne in avtomehanične delavnice, trgovine z gradbenim materialom ipd. Ljudje bodo spet lahko igrali golf, tenis, vse pod posebnimi pogoji, znotraj preventivnih ukrepov.
MSP so še posebej občutljiva. Prisotni so problemi likvidnosti, sploh v mikro in malih podjetjih, ki nimajo »rezerv« in imajo velike probleme z denarnim tokom. Mala podjetja težko prilagodijo svojo velikost, saj so že mala, njihova dejavnost je praviloma manj diverzificirana, imajo slabšo finančno strukturo (nižjo kapitalizacijo), imajo slabšo kreditno sposobnost (če sploh) in imajo manj finančnih opcij za posojila.
Kriza COVID-19 zahteva od nas spoštovanje vseh ukrepov, ki jih je sprejela vlada. Zelo pomembni pa so ekonomski vplivi, ki jih čutijo MSP, ki se morajo učiti prilagajati zelo hitro se spreminjajočim razmeram. Dogajajo se nenapovedani zasuki in popolno sliko bomo lahko sestavili šele s pomočjo restrospektive. A že sedaj se lahko ozremo v pretekli mesec in pogledamo, kaj smo se naučili, da vam lahko priporočimo nekaj načinov odzivanja na dogajanje v tem kriznem času:
Pomembno je vsakodnevno informiranje, saj se dogodki odvijajo zelo hitro in se slika spreminja vsak dan. Vlade sprejemajo ukrepe za blažitev posledic COVID-19, težko ga preprečujejo. Ker je veliko lažnih novic (»fake news«), morate biti pozorni in kritični do virov informacij, preden sprejmete kakršnekoli ukrepe. Novinarji se osredotočajo na novice bolj kot na celotno sliko in pogosto gre za špekulacije. Danes se odločajte na podlagi včerajšnjih informacij. Spoštujte uradne novice, delegirane s strani vlade. Previdno prisluhnite strokovnjakom in njihovim napovedim – vsaka epidemija je nepredvidljiva in posebna. Še vedno se učimo o kritično pomembnih značilnostih sedanje. Uporabiti moramo empirični pristop k razumevanju, kaj se dogaja, kaj deluje, čeprav ga vodi strokovno mnenje. Kitajski pregovor pravi: »Veliki generali izdajo povelja zjutraj in jih spremenijo zvečer«. MSP so fleksibilna. Različne informacije, ki jih vsakodnevno prejemate, ni nujno, da vplivajo na dinamiko vašega poslovanja. Treba jih je sprejemati z daljšo časovno determinanto.
Pazite na birokracijo – imenujte majhen team zaupnikov, ki jim dajte proste roke, da sprejemajo hitre taktične odločitve, saj je to kritičnega pomena. Pretirano upravljanje informacij lahko škodi.
Dvakrat premislite, preden enkrat poveste ali napišete – upoštevajte določene razsežnosti komunikacije, komunicirajte politiko podjetja takoj, jasno, da ne bodo zaposleni zmedeni, imejte posluh za potrebe zaposlenih in npr. oblikujte info hub z vsemi informacijami npr. o dostopu do izobraževanja ipd., bodite jasni glede potovanj, dela od doma, oblikujte varnostne zaloge, razmislite o alternativnih virih, planirajte vmesne rešitve, razvijte sistem hitrega poročanja za vpogled v stanje v podjetju, za ocenitev vpliva krize, možnost ukrepanja in kako hitro ukrepi delujejo – prej ali slej bo dal trg odgovor, kako učinkoviti ste bili pri upravljanju sprememb. In: razvijte posluh do širše skupnosti – živite svoje poslanstvo, kje lahko pomagate glede na svoje sposobnosti in zmožnosti.
Pri razvoju politike na ravni podjetja uporabite načelo odpornosti – sposobnosti preživeti in uspeti v pogojih nenapovedljivih, spreminjajočih se in potencialno neugodnih dogodkov. Oblikujte raje presežne zmogljivosti, kot da je manko; spodbujajte raznolikost za oblikovanje novih idej; modularnost, možnost razvoja stalnih izboljšav v luči novih priložnosti; preudarnost; holističen vpogled v ekosistem podjetja, kar ima pomen za razvoj dobrega imena in zaupanja v podjetje (spoštovanje osnovnih vrednot).
COVID-19 ni enkraten izziv. Zavedati se morate, da so gospodarska nihanja ciklična. Na naslednje krize se morate v naprej pripraviti, pomembno je, da razvijete sistem, saj bo vaš odziv bolj učinkovit, ne bo »ad hoc«, ko kriza udari. Razvijte različne scenarije in simulirajte - lahko npr. s pomočjo »vojnih igric« in učite se iz obnašanja pod vplivom stresa. Razmislite o tem, kar ste se naučili – znanje iz te krize uporabite za premostitev naslednjih izzivov.
Čas se spreminja, novi ukrepi in nove situacije pomenijo novo realnost. Optimirati morate svoje poslovanje, da bi dosegali (pričakovani) dobiček. Doživljamo razmah spletnega trgovanja kjer to ni bilo običajno ali prisotno v takem obsegu, razvija se spletno izobraževanje, odvijajo se investicije v javno zdravstvo, spremenil se bo način vzpostavljanja dobavnih kanalov, ne bo več toliko odvisnosti od le nekaj velikih dobaviteljev ipd..
Ko se bo kriza umirila, morate v podjetjih razmisliti o tem, kaj je kriza spremenila, kaj ste se naučili in to morate upoštevati v svojih planih za prihodnost.
_____________________________
Povzeto in prilagojeno po: HBR, Coronavirus + Business; Reeves, M., Lang, N., Carlsson-Szlezek, P., February 27, 2020: Lead your Business throughthe Coronavirus crisis.
OECD, 2020.The impact of the global crisis on SME and Entrepreneurship financing and Policy responses.