V zadnjem obdobju smo pri nakupnih odločitvah deležni številnih sprememb. Potrošniki so razvili nove nakupne navade in vedenje in se prilagoditi na nove razmere. So vse bolj informirani o izdelkih, vedno bolj premišljeni v nakupnem procesu in trajnostno ozaveščeni. Zavedajo se potrebe po trajnostni potrošnji za ohranjanje okolja in za prihodnje generacije, zato vedno več izdelkov, ki jih kupijo, izberejo na podlagi kriterijev trajnosti, ekologije in varovanja okolja. Srečali smo se z »drugačnim« potrošnikom.
Potrošniki se tako vedno bolj zavedajo vpliva svojih potrošniških navad na trajnostni razvoj pri nakupu in porabi izdelkov. Kako bo porabil denar, je seveda njegova odločitev. Trajnostno se bo obnašal, če ne bo pozabil na zapovedi trajnostnega potrošnika (https://cpi.si/wp-content/uploads):
Izzivi s katerimi se podjetja soočajo so, kako se najbolje in najhitreje odzvati na nove potrebe in nakupne navade potrošnikov ter se prilagoditi aktualnim tržnim spremembam. Pomembno je ozaveščati potrošnike, da spremenijo svoj pristop k potrošnji in nakupnim odločitvam, ter tako prispevajo k trajnostnemu razvoju, kjer postanejo zavrženi materiali novi viri. Z ozaveščanjem potrošnikov o negativnih vplivih konvencionalne proizvodnje narašča pomen okoljske prijaznosti izdelka.
S povečanjem ozaveščenosti potrošnikov glede okoljskih problemov se je bil primoran razvijati tudi marketing. Vključevanje »zelenih praks« v marketinško strategijo imenujemo zeleni marketing. Zeleni marketing spada v skupino pristopov, ki si prizadevajo za odpravo pomanjkanja povezanosti med marketingom in ekološko ter družbeno stvarnostjo. Elementi zelenega marketinga vključujejo marketinške pristope, strategije in ukrepe, ki so usmerjeni v vzpodbujanje učinkovite rabe virov, v promocijo in prodajo okolju prijaznih izdelkov ali storitev ter v spodbujanje trajnostnega potrošništva. Za zeleni marketinški splet je značilno, da moramo marketinškemu spletu dodati odgovorno komponento skrbi za okolje (zeleni izdelki, zelena cena, zelena tržna pot in zeleno marketinško komuniciranje) (Brown, 2022). Za zeleno marketinško komuniciranje je značilno, da obvešča in izobražuje o zelenih/trajnostnih potrošniških navadah in odvrača od nevzdržnih praks in vzpodbujanja potrošništva. Zeleni marketing tako postaja, v težnji po vse večji družbeni odgovornosti, ključen za oblikovanje prihodnosti, kjer vsak nakup predstavlja priložnost za pozitiven vpliv na okolje in družbo.
Med ključne principe zelenega marketinga uvrščamo (Bussiness Jargons, b.l.):
Zeleni marketing je razvijajoč koncept in bo potrebno še nekaj časa, da ga bodo množice potrošnikov osvojile. Večina potrošnikov še ne pozna ponudbe zelenih izdelkov oz. storitev, kar predstavlja za podjetja tržni potencial. Zeleni marketing bistveno oblikuje podobo podjetja v lokalnem okolju. V tej paradigmi se podjetje predstavlja skozi svoje družbeno odgovorne programe, kar vpliva na dojemanje potrošnikov (Ellen, Webb & Mohr, 2006; Banerji & Dubey, 2014).
Dogodki v poslovnem okolju so vplivali na spremembe potrošniških navad. Digitalizacija omogoča, da so potrošniki obdani z informacijami in ozaveščeni glede vseh možnosti, ki jih imajo zato je ohranjanje lojalnih potrošnikov toliko težje. Potrebno se je osredotočiti na razumevanje postopkov odločanja o nakupu, predvsem pa je potrebno razumeti nove trende, ki vplivajo in bodo vplivali na nakupne odločitve potrošnikov. Potreben bo drugačen pristop do potrošnikov, narašča pomen ozaveščanja skozi pristope zelenega marketinga.
Viri: