Na DOBA Fakulteti v študijski proces vključujemo številne inovativne pedagoške pristope, ki odražajo širše trende v globalnem visokem šolstvu. Zakaj so ti pomembni za študente, ki se vpisujejo na našo fakulteto? Pedagoško inoviranje s pomočjo tehnologije omogoča bolj aktivno učenje in dinamično prilagajanje učnih vsebin. Cilj inovacij je poudarek na razvoju kompetenc, ki so usklajene s potrebami hitro spreminjajočega se sveta in ki vključujejo tako tehnične spretnosti kot tudi mehke veščine, kot so timsko delo in reševanje problemov, ki so ključnega pomena na današnjem trgu dela.
Nenehno inoviranje na DOBA Fakulteti je bilo prepoznano tudi izven naših meja in nagrajeno z edino mednarodno akreditacijo online študija v JV Evropi.
Katere pedagoške inovacije so del študijskega procesa na DOBA Fakulteti in kaj to prinaša našim študentom?
Kombinacija sinhronega (v živo) in asinhronega (samostojnega) učenja je kombinacija, ki študentom omogoča fleksibilnost pri izbiri časa in načina učenja. Nekatere aktivnosti potekajo v živo in ob točno določenem času, kot npr. webinarji, ki jih izvajajo visokošolski učitelji. Ostale aktivnosti študenti opravljajo samostojno in v timih, omejeni so le z roki za oddajo nalog, kar jim daje fleksibilnost. Izmenjava asinhronega in sinhronega učenja omogoča uravnoteženo interakcijo med študenti, online mentorji in visokošolskimi učitelji ter med študenti samimi, kar krepi sodelovanje in socialno povezovanje.
Visokošolski učitelji webinarje izvajajo tudi s pomočjo obrnjenega učenja in kratkih prezentacij študentov. Obrnjeno učenje študente spodbuja, da se na webinar pripravijo in določeno gradivo ter vsebine preštudirajo že pred izvedbo webinarja v živo. Na webinarju se obravnavana tema vodi kot diskusija ali delo v manjših timih, kar vodi k boljšemu razumevanju tematike in aktivnejšemu sodelovanju na webinarjih. Ti se izvajajo tudi kot kratke prezentacije študentov na določeno tematiko, ki so ocenjevane, to pa spodbuja aktivno udeležbo in omogoča bolj poglobljeno razumevanje obravnavanih tem. Študenti pridobijo dragocene izkušnje z javnim nastopanjem in predstavitvami, kar je koristno za njihovo poklicno življenje.
Na DOBA Fakulteti v okviru predmetov visokošolski učitelji pripravljajo kratke videoposnetke, ki so namenjeni kratkemu uvodu v predmet kot tudi razlagi težjih vsebin predmeta. Kratki videoposnetki omogočajo študentom enostavno ponovitev specifičnih vsebin, kar izboljšuje dolgoročno pomnjenje in razumevanje vsebin. Študenti imajo možnost ogleda videoposnetkov kadar koli in kjer koli, kar omogoča večjo prilagodljivost in optimizacijo študijskega časa. Študenti ocenjujejo kratke videoposnetke kot priljubljen učni vir, ki je pomemben za doseganje učnih ciljev tako na nižji kot višji kognitivni ravni.
Na DOBA Fakulteti sledimo miselnosti največjih strokovnjakov online izobraževanja v svetu, pedagogike in visokošolske didaktike – uvajanje novih tehnologij vselej povezujemo z doseganjem učnih ciljev predmeta in programa ter pedagoškim inoviranjem. Sodobna orodja in metode povečujejo učinkovitost učenja in omogočajo boljše doseganje učnih ciljev. Uvajanje novih tehnologij in orodij povečuje zanimivost in interaktivnost učnega procesa, kar spodbuja študente k inovativnemu razmišljanju. V zadnjih letih smo tako uvedli nove tehnologije za nadzor na online testih in izpitih, orodja za izvajanje interaktivnih webinarjev, orodje za timsko delo in vrstniško ocenjevanje …
Zavedamo se, da je za uspešno participacijo pri predmetu učenje treba zasnovati tako, da je timsko delo del učenja in tudi del ocenjevalne sheme. Študenti se pri timskem delu učijo sodelovati v skupinah, kar je ključna veščina za profesionalno življenje in timsko delo v različnih delovnih okoljih. Diskusije omogočajo izmenjavo različnih pogledov in idej, kar spodbuja kritično mišljenje in širši pogled na obravnavane teme. Timsko delo omogoča medsebojno podporo med študenti, to pa povečuje motivacijo in izboljšuje celotno učno izkušnjo. Timsko delo je del vsakega predmeta na DOBA Fakulteti, študenti ga ocenjujejo z visoko oceno, visoko je ocenjeno tudi s strani diplomantov in njihovih delodajalcev.
Pomembno je, da se pomena timskega dela, ki je neizbežno v poklicnem in zasebnem življenju, zavedajo tudi študenti.
Povratne informacije po vsaki opravljeni nalogi so standard dela pri online študiju na naši fakulteti. Povratna informacija na posamezne naloge študentom pomaga razumeti, kje so uspešni, katere so njihove močne točke in katere njihove pomanjkljivosti, kar jim omogoča, da se osredotočijo na tiste vidike študija, kjer potrebujejo dodatno podporo in usmeritve.
Povratna informacija na posamezne naloge študentom pomaga razumeti, kje so uspešni, katere so njihove močne točke in katere njihove pomanjkljivosti.
V sodobne oblike preverjanja in ocenjevanja znanja umeščamo tudi tako imenovano vrstniško ocenjevanje in podajanje povratnih informacij s strani kolegov študentov. To je proces, v katerem študenti ocenjujejo delo drug drugega. Ta pristop lahko omogoča večjo objektivnost in raznolikost pri ocenjevanju, hkrati pa lahko spodbuja tudi učenje študentov in razvoj kritičnega mišljenja. Na DOBA Fakulteti smo zaradi pomena vrstniškega ocenjevanja uvedli tudi novo orodje, ki omogoča anonimno podajanje povratne informacije študent – študentu z zanimivimi vsebinskimi elementi.
Razširjene ocenjevalne sheme (krajše ROS) na DOBA Fakulteti uporabljamo pri vsaki od nalog, ki se ocenjujejo v sklopu sprotnega preverjanja in ocenjevanja znanja med predmetom. ROS vključuje več različnih vidikov študentovega dela, kar omogoča bolj celostno in pravičnejše ocenjevanje njihovega napredka. Več kriterijev pri ocenjevanju zmanjšuje pristranskost in povečuje objektivnost ter zanesljivost ocen.
Umetno inteligenco na DOBA Fakulteti uporabljamo tako v fazi priprave predmetov, saj so naloge zastavljene tako, da jih študenti ne morejo opraviti izključno z uporabo UI, kot tudi med samo izvedbo predmeta, saj omogočajo prilagajanje učnih vsebin in metod posameznim študentom glede na njihove specifične potrebe in napredek. S pomočjo UI učitelji zagotavljajo takojšnje in natančne povratne informacije v več jezikih, kar omogoča študentom hitro odpravljanje napak in izboljšanje znanja.
S pomočjo Smernic za uporabo UI v študijskem procesu smo bili prvi, ki smo študente opozorili na različne vidike uporabe UI pri študiju, vidike, kjer uporabo UI podpiramo in tiste, ki jih med samim študijem ne dovoljujemo. Rezultati anket uporabe UI med študenti kažejo, da je najbolj pogosta uporaba UI orodij s strani študentov DOBA Fakultete za potrebe raziskovanj obravnavane tematike, obrazložitev pojmov, pri iskanju virov in literature, pomaga jim pri slovnični pravilnosti oddanih izdelkov, uporabljajo ga tudi za iskanje kreativnih rešitev, generiranje slik ter prevajanje.
Na DOBA Fakulteti zagovarjamo podporo pri učinkoviti, etični in transparentni uporabi UI. Pomembno je, da študenti razumejo, da so orodja UI le pripomočki in da ne morejo nadomestiti njihovega lastnega razmišljanja in kreativnosti.
Odprti učni viri (OER) omogočajo dostop do visokokakovostnih učnih gradiv brez dodatnih stroškov, kar zmanjšuje finančne ovire za izobraževanje. Študenti imajo dostop do širokega spektra učnih virov, to pa omogoča bolj poglobljeno in celovito razumevanje obravnavanih tematik. Odprti učni viri so dostopni vsem študentom po vsem svetu, zato imajo enake možnosti za učenje in pridobivanje znanja ne glede na geografsko lokacijo. Na naši fakulteti spodbujamo tudi učitelje za pripravo lastnih odprtih učnih virov.
V letu 2023 smo na DOBA Fakulteti uvedli 76 pedagoških inovacij.
Mikroučne enote so manjše, bolj obvladljive enote snovi in študentom omogočajo lažje osredotočenje in boljše razumevanje kompleksnih tem. Za mikroučenje je značilno, da izhaja iz manjših smiselnih enot ali mikrovsebin, ki jih posamezniki uporabljajo za »pridobivanje novega znanja, osvežitev in posodabljanje svojega znanja ali pa za hitro rešitev določenega problema, na katerega naletijo pri svojem delu«. Učenje se izvaja v kratkih časovnih intervalih, usmerjeno je v razvoj specifičnih veščin ali znanja in je praviloma vezano na doseganje enega samega učnega izida. Za posamezno mikroučno enoto se lahko pridobi tudi manjše število ECTS točk. Posamezni predmeti na DOBA Fakulteti so pripravljeni v slogu manjših mikroučnih enot, ki se lahko izvajajo tudi posamezno. V sklopu razvoja mikrokreditacij se na DOBA Fakulteti pripravljamo na izvajanje krajših, aktualnih izobraževanj, ki se bodo izvajale kot mikroučne enote in s katerimi se bo lahko pridobilo določeno število ECTS točk, te pa se bodo lahko upoštevale pri posameznem predmetu enakega strokovnega področja in vsebin.
Gamifikacija zajema prenos zakonitosti, pravil in elementov igre v izobraževalne aktivnosti. Učenje naredi bolj zabavno in interaktivno, kar vodi k boljšemu zadrževanju znanja in večji aktivnosti študentov. Igre pogosto nudijo takojšnje povratne informacije, kar študentom omogoča hitro prepoznavanje in odpravljanje napak ter izboljšanje njihovega znanja in veščin. Vrsta raziskav kaže, da ima lahko gamifikacija, kadar se pravilno izpeljuje, pozitivne učinke in koristi za izobraževanje. V pregledu 24 empiričnih študij o gamifikacijii so Hamari in sodelavci (2014) ugotovili, da vključevanje elementov igre v učni proces v online izobraževanju kaže boljše učne izide, povečanje motivacije študentov, večjo angažiranost v izobraževalnih aktivnostih in večje zadovoljstvo študentov. Na DOBA Fakulteti smo že pred 10 leti pričeli z uporabo iger v izobraževalnem procesu, v letu 2022 smo v sklopu mednarodnega projekta Game for Change gamifikacijo uporabili že pri 9 predmetih dodiplomskih in magistrskih programov.
Učenje na podlagi raziskav (Research-Based Learning) – študenti se na DOBA Fakulteti lahko aktivno vključujejo v raziskovalne projekte, kar krepi njihove raziskovalne in analitične sposobnosti. Ta pristop študentom omogoča, da teorijo neposredno povežejo s praktičnimi raziskavami in realnimi izzivi.
Projektne naloge za podjetja in negospodarstvo, kjer študenti tudi s pomočjo mentorjev iz podjetij analizirajo in pripravijo rešitve za konkretne izzive v podjetjih, so na DOBA Fakulteti stalnica. Študenti v okviru posameznega predmeta s ciljem skupnega iskanja rešitev problemov, ki jih zaznavajo v podjetjih, pripravljajo projektne naloge za podjetja, s katerimi imamo podpisane sporazume. Pripravljajo tudi aplikativne naloge na primerih podjetij, kjer študenti sodelujejo pri projektih s pomočjo strokovnjakov iz podjetij.
Gostujoča predavanja domačih in tujih strokovnjakov, ki pokrijejo eno izmed vsebinskih tematik predmeta, so pomemben del vsakega predmeta na DOBA Fakulteti. V povprečju v dodiplomskih in magistrskih programih izvedemo 35–40 gostujočih predavanj letno, od tega 40 % predstavljajo tuji strokovnjaki, ki so pomembno vplivajo na razvoj svojega področja v svetu. Pri nekaterih predmetih gostujoča predavanja nadomestijo okrogle mize s strokovnjaki, kjer se v diskusijo vključujejo tudi študenti.
Namen medpredmetnega mreženja je premagovati omejitve tradicionalno ločenih disciplin in poučevanja, spodbujati inovativnost in razvijati kompleksne rešitve za sodobne izzive, s tem pa bolje pripraviti študente na zahtevno in dinamično delovno okolje, s poudarkom na reševanju globalnih trajnostnih izzivov (dvojni prehod). S povezovanjem in sodelovanjem med študenti različnih programov, smeri študija, letnikov in tudi narodnosti na skupnih projektih, nalogah ter študijah primerov, DOBA Fakulteta spodbuja inovativno regijsko prakso sodelovanja in povezovanja vseh deležnikov. V medpredmetno mreženje je bilo v zadnjih 12 letih vključenih že več kot 1300 študentov in 16 učiteljev z DOBA Fakultete, ki so sodelovali z ustanovami iz kar 14 držav sveta. V programih, povezanih s trajnostnim razvojem, je v zadnjih petih letih sodelovalo 941 študentov pri 17 predmetih.
Mobilno učenje že dalj časa omogoča tudi virtualno učno okolje, ki ga za študij uporabljamo na DOBA Fakulteti. Mobilno učenje je oblika online izobraževanja, ki študentom omogoča dostop do učnih virov in interakcijo z učnimi gradivi preko mobilnih naprav, kot so pametni telefoni in tablični računalniki. Ta pristop k izobraževanju podpira učenje kjerkoli in kadarkoli, kar omogoča večjo prilagodljivost in dostopnost do izobraževalnih vsebin.
Zadovoljstvo študentov z izvajanjem predmetov in programov na DOBA Fakulteti je visoko, 6,2 na sedmestopenjski lestvici. Še višje je zadovoljstvo s pridobljenimi kompetencami po zaključku študija – 6,3 na sedemstopenjski lestvici, kar kaže na velik pomen nenehnega pedagoškega inoviranja za kakovost študijskih programov in usklajenost znanja s potrebami na trgu dela.
Za izvajanje pedagoških inovacij so ključni institucionalna podpora in učitelji strokovnjaki, ki so pripravljeni nenehno spremljati trende svojega področja in se učiti na področju pedagoškega inoviranja.
Master plan je interni razvojni projekt online izobraževanja na naši fakulteti, vsako leto ga posodabljamo in nadgrajujemo s ciljem višanja kakovosti, nenehnega inoviranja učnega procesa in razvoja kompetenc 21. stoletja z uporabo inovativnih, tehnološko podprtih pedagoških metod.
Visokošolski učitelji DOBA Fakultete so strokovnjaki, praktiki na svojem področju, z bogatimi izkušnjami iz gospodarstva in negospodarstva. V pomoč učiteljem pri vpeljavi pedagoških novosti v njihov predmet so brezplačna izobraževanja, ki jih nudimo na DOBA Fakulteti, pa tudi vodje programov, ki jih v to usmerjajo. Prav tako za vse visokošolske učitelje na fakulteti izvajamo temeljno izobraževanje za izvajanje online študija, kjer pridobijo osnovna znanja o online izobraževanju, njegovih značilnostih, pedagoškemu inoviranju in kvalitetni pripravi predmeta za online izvedbo.
Na DOBA Fakulteti letno izvedemo najmanj tri izobraževanja za učitelje na temo pedagoškega inoviranja. Letno podelimo učiteljem 30 nagrad za pedagoško inoviranje.
Viri: